Wyszła nowa wersja Wine (Wine Is Not Emulator) – popularnego projektu, który pozwala na uruchomienie na Uniksowych systemach operacyjnych oprogramowania przeznaczonego dla Microsoft Windows. Mówiąc bardziej specjalistycznie jest to re-implementacja WinAPI dla środowiska X11. Najnowsza wersja jest oznaczona numerem 0.9.4 (CVS snapshot).
W nowej wersji poprawiono obsługę Direct3D oraz obsługę animacji AVI. Udoskonalono też kompilator IDL, wsparcie dla ładowania niektórych sterowników oraz debugging (odpluskwianie). Dodano wsparcie IME (Input Method Editor) w kontrolce edycyjnej, która teraz pozwala na wprowadzanie skomplikowanych znaków i symboli za pomocą standardowej klawiatury. Relay traces jest teraz dostępny dla NX (technologia umożliwiająca zdalną pracę na graficznym pulpicie, konkurent VNC). Poprawiono też znalezione ostatnio błędy.
Wyraźnie widać, że Wine wielkimi krokami zbliża się do zapowiadanej (Jeremy White) w nadchodzącym nowym roku wersji stabilnej. Ma ona stanowić poprawną i stabilną podstawę oraz upowszechnić zaufanie, że większość aplikacji napisanych dla systemu Windows (szczególnie 2000) zadziała również pod Wine. Bynajmniej nie oznacza to końca rozwoju Wine – w końcu zaczną powstawać programy napisane tylko dla systemu Windows Vista, ale zanim to nastanie, Wine będzie dbać przede wszystkim oz zgodność z Windows 2000 (Jeremy White ocenia odległość do tej zmiany na ok 5 lat). Wracając do Wine z gałęzi beta 0.9.x – nowe wersje nie powinny już sprawiać nowych problemów, jak to bylo z poprzednimi wersjami Wine – dużo osób narzekało na brak stabilności czy nawet brak działania po zaktualizowaniu Wine do nowszej wersji. Ostatnio można zaobserwować dużą ilość testów aplikacji pod Wine w wersji beta. Pod nowymi wersjami działają m.in.: Dreamweaver 8 (Silver), Flash 8 (Bronze), Photoshop CS2 (Silver), Photoshop Elements 2.0 (Silver), Google Earth (Bronze), Watchtower Library (Silver), WinAmp 5.x free „Full” version (Silver), WinZip 10.x (Gold), Steam (Gold), PokerStars 1.763 (Gold), StarCraft (Gold), World Of Warcraft 1.8.x (Gold), a nawet gry MS – np. Age of Mythology 1.10 (Silver). Ciekawy i humorystyczny tekst (po angielsku), opisujący drogę Wine do wersji beta można przeczytać łamach WineHQ.
Warto by w tym miejscu napisać o projektach związanych z Wine. Należą do nich m.in. Cedega firmy Transgaming Technologies oraz Crossover Office rozwijana przez CodeWeavers. Ta pierwsza służy do uruchamiania gier i programów napisanych dla systemu Microsoft Windows pod Linuksem. Głównym jej celem było zaimplementowanie obsługi API DirectX w środowisku Linuksa. Natomiast produkt firmy CodeWeavers ma na celu głównie uruchamianie programów biurowych itp. Najnowszą gałęzią (wersją) dla obydwu produktów (przypadek?) jest 5.x. W tej chwili Cedega pozwala na uruchamianie przyzwoitej ilości gier. Ich oficjalny spis można przejrzeć na stronach producenta
W najnowszym CrossOver Office dodano natomiast wsparcie dla MS Office 2003. Lista oprogramowania wspieranego przez CodeWeavers znajduje się na stronach CodeWeavers, tam też znajdziecie listę najpopularniejszych programów.
Przy okazji, istnieje również lista aplikacji obsługiwanych przez Wine.
Istnieją też projekty mające na celu przeniesienie funkcjonalności Wine na inne platformy, m.in. BeOS i OS X. Dla tego pierwszego systemu istnieje patch BeWine, pozwalający na kompilację Wine w systemach kompatybilnych z BeOS. Dla drugiego systemu (w wersji dla PPC oraz Darwina x86) istnieje Darwine – połączenie QEMU i Wine pozwalające na uruchamianie aplikacji Win32 na procesorach PPC (oraz x86 dla systemu Darwin). Możliwa jest również kompilacja kodu aplikacji dla systemu Win32 do binarnej wersji Mach-O/PowerPC. Warto by również wspomnieć o projekcie ReactOS. Jest to system oparty o architekturę mikrojądra, który w założeniach ma możliwość korzystania z aplikacji i sterowników systemu Windows, OS/2 i aplikacji napisanych w języku Java (przede wszystkim Windows NT 4.x/5.x).Ma to być system równoważny z MS Windows NT i 2000. Projekt udostępniono na licencji GNU GPL. Zespoły ReactOS i Wine współpracują ze sobą, dzięki czemu mogą wspólne korzystać z postępów w implementacji WinAPI. Dzięki Wine istnieją też takie projekty jak NdisWrapper – jest to moduł kernela, który umożliwia uruchomienie kart sieci bezprzewodowej WLAN z pomocą binarnych sterowników dla Windows. O innych projektach związanych/podobnych do Wine można przeczytać tutaj na stronach angielskiej Wikipedii. Są to m.in.: Rewind, Odin i E/OS.
Myślę, iż mimo popularyzacji systemu GNU/Linux oraz innych systemów alternatywnych (m.in. OSX, *BSD, OpenSolaris, Haiku i Syllable), projekt Wine i jego pochodne jeszcze długo będą potrzebne. Życzę zatem szybkiej kompilacji wersji 0.9.4 oraz Wesołego Halloween (25 Dec = 31 Oct) :p.
Wersja binarna jest w trakcie przygotowywania, ale źródła są dostępne na serwerach SF.
Więcej informacji można uzyskać na oficjalnie stronie winehq.org. Tam też można szukać paczek dla naszej dystrybucji (gdy tylko będą gotowe).
Archiwalny news dodany przez użytkownika: Scorpion NET.
Kliknij tutaj by zobaczyć archiwalne komentarze.